Eerder nieuws

Checklist aftrekposten bij het kopen van uw eerste huis

14 augustus 2017 - Bron: Belastingdienst
Bij het kopen van een huis kopen komt veel kijken. Ook financieel. Dan is het fijn om te weten waar u aan toe bent. Daarom hebben we voor u opgesomd wat u mag aftrekken én wat niet.
U mag de kosten aftrekken die u maakt voor het afsluiten van uw hypotheek. U mag deze kosten in 1 keer aftrekken. Dat doet u in de aangifte over het jaar waarin u de kosten maakt. Dat gaat om:
  • advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie; dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  • notariskosten voor de hypotheekakte 
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte 
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening 
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
  • kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot 
Hebt u de kosten meegefinancierd in uw hypotheek? Dan mag u ook de rente hierover jaarlijks aftrekken.

Wat u niet mag aftrekken, maar wel meefinancieren in uw hypotheek:
  • bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning; bijvoorbeeld makelaarsprovisie. 
  • overdrachtsbelasting en omzetbelasting 
  • notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte 
  • bouwrente over de periode voor het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst 
  • kosten van onderhoud en verbouwing 
Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.

U mag ook de hypotheekrente aftrekken die u betaalt over uw hypotheek. U moet dan wel aan de volgende 3 voorwaarden voldoen:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor het verbouwen of onderhouden daarvan. Of voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming.
  • U lost de hypotheek of lening binnen 30 jaar af. Hebt u een annuïtaire of lineaire hypotheek? Dan voldoet u vanzelf aan deze voorwaarde. 
  • U lost elk jaar een minimumbedrag af. Dit bedrag staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst. 
Alleen een starterslening van de SvN hoeft u de eerste 3 jaar niet af te lossen.

Bron: Belastingdienst

Laatste nieuwsartikelen

Eindejaarstips 2018
04 december 2018
Lees het hele artikel
AVG en verwerkersovereenkomst AGO
28 mei 2018
Lees het hele artikel
Hoera! De dochter van Merel en Ruben is geboren!
04 april 2018
Lees het hele artikel
5 tips voor het stoppen van een onderneming
20 maart 2018
Lees het hele artikel
5 tips voor het starten van een onderneming
26 februari 2018
Lees het hele artikel
Wet DBA opnieuw uitgesteld: tot 2020 geen handhaving
12 februari 2018
Lees het hele artikel
Begrijpelijke salarisverwerking met Nmbrs loonadministratie
30 januari 2018
Lees het hele artikel
Exact Online: voor ‘handen af boekhouden’
16 januari 2018
Lees het hele artikel
LIV en LKV in 2018
19 december 2017
Lees het hele artikel
Eindejaarstips 2017
28 november 2017
Lees het hele artikel
Wij beginnen na de rust met een frisse nieuwe start
31 augustus 2017
Lees het hele artikel
Wet DBA opnieuw uitgesteld
10 augustus 2017
Lees het hele artikel
Verklaring zakelijk gebruik bestelauto's
08 augustus 2017
Lees het hele artikel
Vast contract na 2 jaar tijdelijke contracten
12 juli 2017
Lees het hele artikel
Wijziging per 1 juli 2017 op fiscaal gebied
29 juni 2017
Lees het hele artikel