Eerder nieuws

Checklist aftrekposten bij het kopen van uw eerste huis

01 februari 2022 - Bron: Belastingdienst
Bij het kopen van een huis kopen komt veel kijken. Ook financieel. Dan is het fijn om te weten waar u aan toe bent. Daarom hebben we voor u opgesomd wat u mag aftrekken én wat niet.
U mag de kosten aftrekken die u maakt voor het afsluiten van uw hypotheek. U mag deze kosten in 1 keer aftrekken. Dat doet u in de aangifte over het jaar waarin u de kosten maakt. Dat gaat om:
  • advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie; dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  • notariskosten voor de hypotheekakte 
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte 
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening 
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
  • kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot 
Hebt u de kosten meegefinancierd in uw hypotheek? Dan mag u ook de rente hierover jaarlijks aftrekken.

Wat u niet mag aftrekken, maar wel meefinancieren in uw hypotheek:
  • bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning; bijvoorbeeld makelaarsprovisie. 
  • overdrachtsbelasting en omzetbelasting 
  • notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte 
  • bouwrente over de periode voor het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst 
  • kosten van onderhoud en verbouwing 
Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.

U mag ook de hypotheekrente aftrekken die u betaalt over uw hypotheek. U moet dan wel aan de volgende 3 voorwaarden voldoen:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor het verbouwen of onderhouden daarvan. Of voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming.
  • U lost de hypotheek of lening binnen 30 jaar af. Hebt u een annuïtaire of lineaire hypotheek? Dan voldoet u vanzelf aan deze voorwaarde. 
  • U lost elk jaar een minimumbedrag af. Dit bedrag staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst. 
Alleen een starterslening van de SvN hoeft u de eerste 3 jaar niet af te lossen.

Bron: Belastingdienst

Laatste nieuwsartikelen

5 tips voor het stoppen van een onderneming
31 december 2021
Lees het hele artikel
5 tips voor het starten van een onderneming
31 oktober 2021
Lees het hele artikel
AVG en verwerkersovereenkomst AGO
28 mei 2018
Lees het hele artikel