Eerder nieuws

5 tips voor het starten van een onderneming

26 februari 2018 - Bron: Ondernemersplein
Bij het starten van uw eigen bedrijf komt veel kijken. U zult zich vast afvragen waar u moet beginnen. In dit artikel geven wij een aantal waardevolle tips.
1. Ondernemingsplan schrijven
Voordat u zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel is het verstandig om goed te weten wat de marktontwikkelingen zijn, wie uw (potentiële) zakelijke klanten zijn en dat de risico’s goed in beeld heeft . Hierbij is het ook belangrijk om na te denken welke rechtsvorm het beste bij uw onderneming past en hoe u het financieel gaat aanpakken. Hier komt u achter door middel van een ondernemingsplan te schrijven.

2. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst

Om te kunnen ondernemen moet uw bedrijf ingeschreven staan in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. U bent verplicht uiterlijk een week na de start van uw onderneming in te schrijven. Met de inschrijving van de Kamer van Koophandel regelt u ook meteen de inschrijving bij de Belastingdienst en uw BTW-nummer.

3. Eisen van uw bedrijf
Er bestaan geen speciale diploma’s voor ondernemers. Wel moet u rekening houden met het volgen van specifieke opleidingen/cursussen. Het kan zijn dat u als ondernemer aan bepaalde beroepseisen moet voldoen. Ook kunt u te maken krijgen met eisen van een uw bedrijfsruimte.

4. Afsluiten verzekeringen, abonnementen en lidmaatschappen
In uw ondernemingsplan heeft u als het goed is al uw risico’s beschreven. Dek de risico’s zo goed mogelijk af door middel van een aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Als ondernemer bent u namelijk zelf verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van ziekte en ongelukken. Ook is het verstandig om lidmaatschappen en abonnementen af te sluiten. Weet wat u precies nodig heeft om uw werk naar behoren te doen.

5. Belang van goede administratie
Als ondernemer bent u verplicht om een administratie op te zetten en dit bij te houden. Zorg dat uw administratie voldoet aan de eisen. U moet bijvoorbeeld duidelijk laten zien hoeveel BTW u moet afdragen of dat u terugkrijgt. Als ondernemer kunt u veel belastingvoordeel krijgen, zoals startersaftrek.

Wij helpen u graag verder
Bij AGO financieel en fiscaal advies vertellen wij u alle ins en outs over het belang van een goede administratie en wat een goede administratie precies inhoudt.

Overweegt u een eigen onderneming te starten en heeft u vragen hoe u dit het beste kunt aanpakken of heeft u vragen over dit artikel. Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!  

Laatste nieuwsartikelen

Eindejaarstips 2018
04 december 2018
Lees het hele artikel
AVG en verwerkersovereenkomst AGO
28 mei 2018
Lees het hele artikel
Hoera! De dochter van Merel en Ruben is geboren!
04 april 2018
Lees het hele artikel
5 tips voor het stoppen van een onderneming
20 maart 2018
Lees het hele artikel
Wet DBA opnieuw uitgesteld: tot 2020 geen handhaving
12 februari 2018
Lees het hele artikel
Begrijpelijke salarisverwerking met Nmbrs loonadministratie
30 januari 2018
Lees het hele artikel
Exact Online: voor ‘handen af boekhouden’
16 januari 2018
Lees het hele artikel
LIV en LKV in 2018
19 december 2017
Lees het hele artikel
Eindejaarstips 2017
28 november 2017
Lees het hele artikel
Wij beginnen na de rust met een frisse nieuwe start
31 augustus 2017
Lees het hele artikel
Checklist aftrekposten bij het kopen van uw eerste huis
14 augustus 2017
Lees het hele artikel
Wet DBA opnieuw uitgesteld
10 augustus 2017
Lees het hele artikel
Verklaring zakelijk gebruik bestelauto's
08 augustus 2017
Lees het hele artikel
Vast contract na 2 jaar tijdelijke contracten
12 juli 2017
Lees het hele artikel
Wijziging per 1 juli 2017 op fiscaal gebied
29 juni 2017
Lees het hele artikel